Prevestitorii modei

Cine dicteaza ce vom purta peste un sezon, doua, trei sau chiar mai multe? Furnizorii de textile (evenimentul Premier Vision, care are loc in fiecare septembrie in Paris, este de referinta in domeniu) sunt printre cei care dau tonul in materie de trenduri, oracolele online, cum sunt numite site-urile specializate pe asa ceva, ca www.wgsn.com, cool hunter-ii si birourile de stil, asupra carora o sa ma opresc azi. Nelly Rodi este unul din primele si cele mai influente birouri de stil (www.nellyrodi.fr), cu sediul in Paris, cu birouri in Italia si Japonia si cu o retea de afiliati in toata lumea. Clientii sai provin din domeniile de moda, textile, frumusete, retail, design interior.

Agentia a fost creata in 1985 de catre Nelly Rodi, care lucrase incepand cu 1973 pentru organizatia The International Fashion Committee, creata de guvernul francez cu doua decenii in urma. “In 1950 ready-to-wear era un fenomen american si se simtea ca oferta franceza era dezorganizata si ca ramasese in urma. Dupa o misiune in SUA, guvernul francez a creat un comitet, care era in esenta o agentie de stat de coordonare a trendurilor, finantata de industria textila. De ce sa coordoneze trendurile? Simplu, pentru a reduce incertitudinea: daca le oferi aceleasi informatii celor care vand haine, celor care le creeaza, celor care le cumpara si celor care le furnizeaza, exista o multime de avantaje economice pentru producatorii de materiale, deoarece stiu ce material se va cere si stiu unde sa-si concentreze eforturile. Ideea a fost de a reduce marja de eroare in extrem de riscantul domeniu al modei.” Fashion Brands, Branding Style from Armani to Zara, 2nd edition, Mark Tungate

Agentia Nelly Rodi are astazi o echipa de “trend-trackers”, care strabat lumea monitorizand fenomenele sociale, observand aparitia celor mai noi preferinte in materie de imbracaminte si a celor mai obscure trenduri, pe care le pot culege de pe strazile din Tokyo sau Rio si le pot transforma in moda universala. Pe langa asta, agentia poate oferi consultanta  privind strategiei de brand, produce materiale de marketing, organizeaza evenimente, furnizeaza stilisti si poate crea chiar intregi colectii. “Suntem mercenarii modei” declara Pierre-François Le Louët, chief executive officer Nelly Rodi.

Dar cele mai celebrate produse marca Nelly Rodi sunt cataloagele, the “trend books”, tomuri intregi de fotografii, ilustratii si mostre de materiale, completate de texte explicative. Rezuma predictiile agentiei pentru trendurile viitoare si functioneaza ca instrumente inspirationale pentru designerii in cautarea Marii Idei. In fiecare sezon sunt produse cateva cataloage care cuprind diverse categorii: ready-to-wear, tricotaje, lenjerie, culori, imprimeuri, texturi, lifestyle si frumusete. Fiecare exemplar costa 1400 euro, industriile de retail si frumusete fiind cei mai mari cumparatori. Asa se explica cum lanturi de magazine ca Zara si H&M pot actiona cu repeziciune mai devreme decat brandurile de designer, motiv pentru care hainele lor sunt de multe ori mai trendy decat cele ale echivalentelor lor mai scumpe. “Brandurile de lux nu le cumpara prea des, deoarece se vad ca trendsetteri. Cu toate astea, stiu ca in studiourile multor designeri exista fotocopii ale cataloagelor noastre.” Le Louët.

Si scriind aceste randuri mi-am adus aminte de o mentiune a lui Donald Potard (CEO al firmelor Jean-Charles de Castelbajac si Emanuel Ungaro si care a infiintat impreuna cu Jean-Paul Gaultier casa de moda care-i poarta numele acestuia din urma), la a carui conferinta, “Luxul. Mit sau realitate?”, am participat acum cateva saptamani. Spunea ca Zara, un brand mass-market, imita tot ce vede la colectiile marilor case de moda. Exista o neconcordanta intre cele comunicate de acesta si cele spuse de reprezentantul Nelly Rodi. In intarirea declaratiilor lui Le Louët vin si explicatiile lui Annacarin Bjorne, ofiterul de presa al H&M: “Ne-am cam saturat sa fim acuzati ca ii copiem pe toti designerii faimosi. Daca am face asta am fi tot timpul in procese si acestia sunt bani pe care preferam sa-i economisim. Designerii nostri calatoresc tot timpul si culeg un numar impresionant de influente, din trendurile strazii, expozitii, filme, reviste si targuri.”

Nina Stotler, 30 de ani, lucreaza pentru biroul de stil Stylesight, New York. (Interviu tradus si adaptat din Glamour Deutschland, septembrie 2010)

Care este cea mai importanta regula de stil pentru aceste 6 luni?
Sa-ti pui in evidenta propriul stil! Cel mai bine functioneaza cu vintage-piese de designer; “mix and match” este motto-ul.

Ce pastrati din sezonul trecut?
Raman la piesele clasice, bine lucrate: trench-ul perfect, bluze si camasi albe cu un aer vintage, skinny jeans inchisi la culoare si genti scolaresti. Piese de baza si accesorii senzationale: asta e stilul meu.

Ce nu purtati niciodata?
Un articol care nu sta bine pe mine sau care e prost realizat. Apoi, niciun trend nu arata bine pe cineva caruia nu i se potriveste.

Unde gasiti de fapt aceste trenduri?
Depinde. Calatoresc mult, merg la concerte, festivaluri, parade de moda, showroom-uri. Si navighez pe sute de bloguri si site-uri.

Si cum ati ajuns aici?
Am studiat Arta si Film, dupa care am lucrat ca stilist de bijuterii, ulterior ajungand intr-un birou de stil. Deoarece cunosc bine atat partea creativa, cat si cea de business a industriei modei, pot sa filtrez foarte bine trendurile.

Favoritele Ninei din acest sezon: pantalonii largi in stilul anilor 70 (colectie Chloe), look-urile minimaliste, de exemplu multiplele variante de fuste creion (Chloe), ochelarii “stil fluture” din colectia Prada si accesoriile “ironice”, cum ar fi cele de par din colectia Sonia Rykiell.

 

fotografii: emilierabillier.com, amasauce.net, style.com


This entry was posted in Fashion. Bookmark the permalink.

4 Responses to Prevestitorii modei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *