Haute couture

Haute couture nu este pentru mine sau pentru tine.
In primul rand, hainele sunt mult prea scumpe. In al doilea rand, colectiile sunt divizate intre conservatorism extrem si stiluri incredibil de fantastice. Asa ca de ce isi bate cineva capul cu ele? Pentru ca undeva intre cele doua extreme iau nastere hainele care vor influenta modul de a se imbraca al oamenilor din intreaga lume. Vor fi adaptate, modificate, recroite si reproduse la toate nivelurile de pret.

poze via style.com; Christian Dior couture toamna 2010

Conform Chambre Syndicale de la Haute Couture, o casa de moda poate folosi termenul de haute couture numai daca are “activitate de produs haine pe masura in aria Parisului”. Realizata manual pana la cel mai mic detaliu, cusuta direct pe corpul modelului care o etaleaza, o rochie haute couture este sculptura purtabila. Sunt creatii unicat care valoreaza zeci de mii de euro.  Clientii couture, daca ajung la 1.000 in toata lumea. Show-urile haute couture au loc in ianuarie si iulie, iar in ziua de azi in Paris exista 11 designeri de haute couture ca activitate permanenta: Adeline André, Anne Valerié Hash, Chanel, Christian Dior, Christian Lacroix, Dominique Sirop, Emanuel Ungaro, Franck Sorbier, Givenchy, Jean Paul Gaultier si Maurizio Galante. Si inca o data ma intreb care sunt motivele pentru care ramane in viata?
Marketing-ul este unul dintre ele: creatiile superbe pe care le creeaza John Galliano pentru Dior adauga valoare brand-ului si numele lui Galliano este permanent pe buzele tuturor. Este un mijloc fantastic de a demonstra prestigiul unei case de moda. Are un impact extraordinar asupra celorlalte linii: haine ready-to-wear, accesorii si cosmetice. 
Al doilea motiv este dorinta de a impinge limitele modei. In timp ce prêt-à-porter-ul a devenit foarte comercial, moda inca vrea sa mentina o urma de credibilitate ca forma de arta. Haute couture-ul este laboratorul sau, incurajand experimentele si generand idei care poate intr-o zi vor schimba modul in care se imbraca oamenii.
Iar al treilea motiv, probabil cel mai uman dintre toate, este de a pastra arta mestesugareasca utilizata atat de mult pentru  a da lux si valoare: toate acele ateliere de broderii, de dantela, de marochinarie, toate aceste traditii s-ar pierde daca haute couture-ul ar disparea pentru totdeauna.

Si se pare ca pana la urma poate exista si o cale de mijloc intre haute couture si prêt-à-porter, un nou tip de produs, inspirat poate din colectia ready-to-wear, dar partial hand-made, fabricat din materiale mai exclusiviste, ajustat sa-i vina clientului si produs numai in editie limitata. Astfel,  “in timp ce moda are posibilitatea sa isi recastige statutul artistic, colectiile dau impresia clientilor ca nu au achizitionat numai un simplu produs, ci o mica opera de arta.” Vogue

parte din articol a fost tradus si adaptat dintr-un fragment aparut in cartea Fashion Brands, Branding Style from Armani to Zara, 2nd edition, de Mark Tungate


This entry was posted in Fashion. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *